28 mai 2008

Naftahindadest

Eile sai tehtud naftahindadest lugu (Prantsuse president kavatseb teha ettepaneku, et EL'is võiks naftatoodete käibemaksu alandada. Praegu see ju miinumumina kirja pandud, millest allapoole ükski riik lasta ei tohi).

Aga umbes 20 sekundi jooksul sellest loost tundsin endas missioonitunnet muuta maailma globaalselt paremaks. Samal ajal algas nimelt kampaania, kus Neste ja Statoil Eestis (ja igasugu firmad üle Euroopa) tutvustasid säästva sõitmise põhimõtteid. Ma mõnuga panin ekraanile ka aadressi, kus need kümme soovitust kirjas - kui mõni autojuhtki neid järgib, siis on asjast kasu.

Sellistest soovitustest on muide kasu tegelikult ka. Ise arvutasin katsetades välja sellise asja: kui ma sõidan 110 km/h (nagu mu koduteel on), siis kulutavad mõlemad mu pere autod keskmisena 1,6 l/100 km rohkem kui 90 km/h sõites. See tähendab meie pere maanteepealset läbisõitu ja tänast bensiinihinda arvestades 900 kroonist kokkuhoidu iga kuu. (23 päeva * 35 km linna+ 35 km tagasi * 2 autot * 17,6 kr/l * 1,6 l/100 km).

See muidugi teoreetiline arutluskäik. Mõnikord me hoiame märksa intensiivsemalt kokku autode klapitamisega, ehk saab ühe autoga ka öösel kodus käidud kui minemise ja tulemise aeg minul ja abikaasal klapib. Teiseks mõnikord tahaks natuke kiiremini kõju jõuda või hakkad tööle hiljaks jääma, ja siis 90ga ei sõida. Sest 110 km/h on suvel päris mõnus, kui 90. Sellel viimasel põhjusel pole ma ka arvutanud, palju ma kokku hoiaks, kui sõidaksin 70 km/h, mis mu autol kõige ökonoomsem tundub olevat.

Aga need 10 soovitust on lühidalt kirjutades sellised:
- hooldatud auto töötab ökonoomsemalt (iga 20 000 tagant käin hoolduses, muud ei tee);
- kontrolli rehvide rõhku, alarõhuga rehvid suurendavad kütusekulu 4% (pole kunagi teinud);
- võtke autost ära rasked asjad, mida pole vaja (seda ma järgin, kuigi midagi rasket pole tavaliselt);
- lahtised aknad suurendavad kütusekulu kuni 10% (mina püüan järgida);
- konditsioneer tõstab kütusekulu 5% (ürtan järgida, aga sõitmine peab ka mugav olema);
- mootor käima ja kohe sõitma, mitte ei jokuta pikalt käiva mootoriga (püüan järgida);
- sõitke mõistlikul kiirusel ja ühtlaselt (üritan järgida, alati ei õnnestu);
- vahetage käiku võimalikult vara (automaatkastiga üks auto, sellega ei anna järgida, teisega pole enamasti meeles see soovitus);
- püüa liiklusvoolu ära arvata ja äa anna gaasi, kui ees on punane (järgin);
- jagage autot töökaaslaste ja sõpradega (no abikaasaga mõnikord klapitame, muud pole teinud või kui pärast tööd linnaminek on, siis ikka küsid jalameestelt, et kas keegi tahab, aga eraldi küll mitte).

Kommentaare ei ole: